stiekem vliegt de tijd en genieten wij volop! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilma, Ilse, Janieke & Mariska - WaarBenJij.nu stiekem vliegt de tijd en genieten wij volop! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilma, Ilse, Janieke & Mariska - WaarBenJij.nu

stiekem vliegt de tijd en genieten wij volop!

Blijf op de hoogte en volg Wilma, Ilse, Janieke & Mariska

11 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo

Deze week gaan we onze 4e week van stage alweer in en wat vliegt de tijd. Het wordt drukker op de afdelingen er komen meer patiënten hierdoor komen wij steeds meer verschillende ziektebeelden tegen.
Veel voorkomende ziektebeelden bij ons in het ziekenhuis zijn:
- Wondinfecties
- Ontregelde Diabetes Mellitus (suikerziekte)
- Diabetische voeten (wonden die verergeren of slecht genezen door de diabetes mellitus)
- CVA (herseninfarct)
- Intoxicaties (vergiftiging zoals alcohol, verdelgingsmiddelen en medicatie)
- Gastro-enteritis (ontsteking van het maagslijmvlies)
- Acidose-metabole (ophoping van zuren in het lichaam)
- Astma Cardiale (plotselinge verergering van kortademigheid door hartfalen)
- Pneumonie (longontsteking)
- Hypertensie (Hoge bloeddruk)
- STEMI (acuut hartinfarct)
- COPD

Ook liggen er op de vrouwenafdeling veel vrouwen met:
- Bloedverlies tijdens de zwangerschap.

Wilma en Ilse zijn een ontzettend grote en indrukwekkende wond tegen gekomen welke ze samen met de broeder mochten verzorgen. De wonden raken hier snel geïnfecteerd door het warme klimaat, maar ook door alternatieve geneeswijzen. Zo was er een patiënt die van genezers uit het binnenland hoorde dat hij kokend water op zijn voet moest doen, waarnaar een brandwond ontstond.
Janieke en Mariska hebben mee mogen kijken bij een Sectio Caesarea ook wel een keizersnede. Hierbij werd een prachtig en gezond meisje geboren. Wat anders is bij een keizersnede hier in Nickerie is dat het niet gewoonlijk is dat de vader aanwezig is bij de geboorte van het kindje. Zoals je kunt zien wordt er hier ook volgens hygiëneregels gewerkt, vooral tijdens het verzorgen van geïnfecteerde wonden in de isolatiekamer of op de operatiekamers. Dit levert dan vooral ook erg leuke foto’s op!
De stagedagen op stage gaan minder snel dan gedacht, maar hierdoor is er wel voldoende ruimte op de afdelingen om met onze opdrachten aan de slag te gaan en is er de mogelijkheid om bij verschillende onderzoeken, behandelingen en operaties mee te kijken. Doordat we tijd hebben op de afdeling om met onze opdrachten bezig te gaan scheelt dit weer voor thuis en hebben we in de weekenden ook meer tijd om leuke dingen te doen en dat doen we dan ook zeker!
We hebben het weekend doorgebracht in Paramaribo. We zaten in hetzelfde guesthouse als vorige week: ‘de kleine historie’, dit omdat het mooi gelegen is. Op de planning stonden White Beach en Colakreek. White Beach ligt op ongeveer een uur rijden vanaf de stad. Het is een aangemaakt strand aan de rand van een rivier. Door netten die zijn geplaatst, zwemmen er geen enge vissen zoals de zwarte piranha, wel kunnen er kleine maar ongevaarlijke vissen door de netten welke we dan ook tegenkwamen tijdens het zwemmen. De vakantie in Suriname was net afgelopen, om deze reden waren we schijnbaar ook als enigen op het strand. Hierdoor kregen wij een soort expeditie Robinson gevoel, wel ontbraken de proefopdrachten die tijdens het programma wel voorkomen. Tijdens een tropische stortbui, viel er een kokosnoot naar beneden, deze hebben wij meegenomen naar Nickerie. De stortbui gaf zo veel koelte dat er damp vanaf het wegdek kwam. Thuis hebben we heerlijk gedoucht en zijn we daarna naar Zus en Zo wezen eten, hierna hebben wij thuis in het guesthouse nog een leuk potje Surinaamse Monopoly gespeeld welke Ilse heeft gewonnen.
De volgende dag zijn we naar een heerlijk ontbijt naar Cola Creek afgereisd. Dit ligt op anderhalf uur rijden van ons guesthouse. Cola Creek is een recreatiepark vlak bij het vliegveld J.A. Pengel. In dit park kan je huisjes huren waar je in de schaduw kan zitten. Het recreatiepark heet Cola Creek omdat het water waarin je zwemt de kleur van Cola heeft. Dit komt doordat de zuurgraad in het water constant is door bladeren van de bomen die in het water vallen. Dit houdt de zuurgraad van het water constant. Ook hier hebben we heerlijk kunnen relaxen. Gelukkig waren hier wel wat meer mensen zodat we ook mensen konden kijken. Helaas ook in Cola Creek hielden wij het niet droog. Onderweg naar het guesthouse bleek dit ook. Het heeft bijna de hele rit terug naar het guesthouse geregend en in Paramaribo stonden zelfs de straten blank!
Na een maaltijd bij de Mac, ook wel (door ons) de goudenbogen genoemd. Zijn we weer naar huis gegaan en hebben opnieuw Monopoly gespeeld, doordat het wel erg lang duurde en we last hadden van onze buren die ook op het balkon zaten hebben we besloten het spel vroegtijdig te beëindigen en zonder winnaar te gaan slapen. De volgende dag zijn we weer om 11:00 uur naar Nickerie vetrokken, waar we uiteindelijk om 15:00 aankwamen bij ons appartement en ons konden gaan laarmaken voor een nieuwe stageweek.
Vandaag is Nationale feestdag in Suriname ook wel de dag van de Marrons dit is de bevolking van het binnenland. Doordat de regels op beide afdelingen verschillend zijn, moesten Ilse en Wilma wel werken, maar hadden Janieke en Mariska vrij.
We willen graag afsluiten met ons motto van deze week en misschien wel voor de rest van onze stage, zoals ze hier zeggen:
Wij doen ons best, God doet de rest.

• 11 Oktober 2016 - 09:17

Bernadette:

Erg leuk om jullie verhalen te lezen, veel succes met de stage!

• 13 Oktober 2016 - 19:55

Opa En Oma Van Ittersum:

geweldig janieke dat we zo mee kunnen genieten !
    Het is een afwissellende stag e.
    Fijn dat we zo op d.e hoogte kunnen blijven
    Hartelijke Groeten,Liefs Opa &Oma .

• 15 Oktober 2016 - 13:36

Bert Horlings:

Leuk om te lezen geniet er van dames

• 30 Oktober 2016 - 08:09

Wendy Tempelman:

Wauw Janieke wat bijzonder dat je een kindje geboren hebt zien worden!!!
    Geniet nog veel van alles daar en heel veel succes met je stage!!!
    Groetjes Wendy